אוטיזם (ASD)

המדריך הישראלי להורים שרוצים לדעת הכל על רצף הספקטרום האוטיסטי, כולל המלצות על אנשי מקצוע מומלצים בתחום.

אוטיזם ASD איור

סוגי אוטיזם: קל, בינוני או קשה

רצף הספקטרום האוטיסטי (ASD) מתאר לקות התפתחותית שמקורה בהפרעה נוירולוגית המשפיעה על תפקוד המוח באופנים שונים, וכוללת טווח של חומרת תסמינים הנע בין קל, בינוני וקשה. ישנה חלוקה פנימית נוספת גם בתוך הטווח, שכן יש מאפיינים רבים ורמות תפקוד שונות של סוגי אוטיזם.

סימנים לאוטיזם: מאפייני הרצף האוטיסטי

ילדים, בני נוער ומבוגרים על הרצף האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder) חולקים מאפיינים דומים הכוללים בעיות בתקשורת עם הסביבה, הבנת הקשרים לקויה, בעיות בהבנת השפה, קשיים ביכולת המשחק, קושי במיומנויות חברתיות, קשיים בהבנת הכללים החברתיים, קושי ביצירת חברויות, קושי להתמודד עם שינויים, קשיים בתקשורת, קשיים בקואורדינציה, במוטוריקה, בפעילות גופנית, הפרעות שינה וקשיים במערכת העיכול. לחלק מהאנשים גם יש בעיות בגירוי חושי, בקול, בטעם, בריח, במגע והתנהגויות מגבילות וחזרתיות.

למרות הקשיים המאפיינים אוטיזם באופן כללי, חלק מהאנשים המאובחנים מפגינים כישורים מפצים יוצאי דופן של יכולות ויזואליות, מוזיקליות, אומנותיות ומתמטיות גבוהות. אף על פי שיש מאפיינים משותפים, כל ילד או מבוגר מאובחן הוא שונה והמאפיינים של ההפרעה שלו מופיעים אחרת. יש שילוב של אופיו, מאפיינים סביבתיים ותפקודיים שונים, כך שאין אדם על רצף האוטיזם הדומה לחברו.

ידוע שאבחון מוקדם של ילדים על הרצף האוטיסטי והתערבות מקצועית של טיפול יכולים לשפר משמעותית את התפקוד. מתבגרים רבים חווים קשיים במעבר מילדות לבגרות, ובני נוער על הספקטרום האוטיסטי יכולים להיות חשופים להתמודדות קשה יותר בשל חוסר היכולת להבין את השינויים המתלווים לגיל ההתבגרות. מלבד השינויים הגופניים, בגיל ההתבגרות יש קשיים ורגישויות לכל בני הנוער, ואוטיזם יכול ליצור קשיים נוספים כמו דיכאון, חרדות ובעיות התנהגות בתקופה מאתגרת זו.

ASD: מה זה אוטיזם?

אוטיזם הוא רצף של לקויות התפתחותיות הנובעות מנכות מוחית ששכיחותה כאחוז אחד באוכלוסייה בממוצע, אם כי יש מדינות שבהן השכיחות גבוהה יותר. בעשרות השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות המקרים, אם כי בשנים אלה גם המודעות לאוטיזם ויכולות האבחון הלכו וגברו. הסימנים להימצאות ASD, מה זה אומר, מה חומרת הבעיה ומהן ההשלכות של הגילוי לעתיד הילד הם נתונים שניתן להבין עם התסמינים הבולטים המופיעים בגילאי שנתיים עד שלוש.

רצף הספקטרום האוטיסטי הוא מגוון של לקויות עם חומרה משתנה ועם יכולות שונות. על הרצף ניתן להגדיר אוטיזם בתפקוד גבוה, בינוני ונמוך, ונמצא כי הוא נפוץ פי ארבעה עד חמישה בקרב גברים מאשר בקרב נשים.

הגורמים להתפתחות הפרעה על רצף האוטיזם

היכולות הרפואיות היום עדיין לא הצליחו לאבחן אוטיזם במהלך בדיקות ההיריון ולא ניתן לדעת בוודאות מהם הגורמים לאוטיזם. עם זאת, נמצא שישנם גורמים העלולים להעלות את הסיכון ל־ASD הקשורים לגנטיקה, גורמים סביבתיים ולחצים חיצוניים היכולים להשפיע על התפתחות המוח.

גורמי הסיכון להתפתחות אוטיזם יכולים להיות גיל מתקדם של ההורים, קשיים במהלך הלידה הקשורים לבעיות באספקת החמצן לעובר, מחלות של האם וחוסרים שונים בגופה. ההמלצה הרפואית היא ליטול חומצה פולית לפני ההיריון ובמהלכו.

אוטיזם ASD תמונה

אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה, בינוני או נמוך

האבחון של ASD בישראל נחשב למתקדם ביחס למדינות המפותחות, אך הדרך לאבחן אוטיזם, תסמינים ולבצע בירור היא לאחר הבחנה של ההורים שמשהו אינו כשורה או במעקב של אחיות טיפת חלב בקהילה. יש מקרים שבהם נראה תחילה שהתינוק מתפתח באופן תקין לגילו, ובהמשך (בין גיל שנה לשנתיים) חלה רגרסיה ביכולות ובתקשורת עם הסביבה.

כדי שאפשר יהיה לאבחן מוקדם ילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי צריך שתהיה מודעות לסימנים היכולים להעיד על בעיה על ידי הורים, אחיות טיפת חלב או צוות חינוכי בגן.

קשת הספקטרום האוטיסטי: תסמינים משתנים

קשת הספקטרום האוטיסטי נקראת כך כיוון שיש מגוון של שלבים ודרגות חומרה הכוללים מקרים גבוליים – אוטיזם קל – המאפשר תפקוד גבוה HFASD)) עם יכולות אינטליגנציה גבוהות ולפעמים IQ מעל הממוצע.

בצד השני של הקשת נמצאים המקרים של אוטיזם בתפקוד נמוך, שיכול לכלול חוסר יכולת לתקשר מילולית, שיתוק חלקי או פיגור. באמצע הקשת יש לקויות המוגדרות תפקוד בינוני גבוה ותפקוד בינוני נמוך.

ההשפעות של אוטיזם על המשפחה

אוטיזם אינו מחלה שניתן לרפא, וההתמודדות איתו משפיעה לא רק על הילד עצמו. כיוון שמדובר על לקויות שמשפיעות על התפקוד היום־יומי, גם המשפחה של הילד מתמודדת עם המורכבות.

ילד אוטיסט מצריך משאבים טיפוליים כלכליים, מצריך תשומת לב רבה, השגחה, יש חשש ודאגה מהעתיד כשההורים לא יהיו כדי להשגיח ולטפל בבנם. כמו כן, יכולה להיות תחושה של בושה בקרב בני משפחה אחרים, פגיעה חברתית ולפעמים גם כלכלית.

שיטות טיפול באוטיזם בישראל

ישנם מגוון של טיפולים המיועדים לשפר מיומנויות של ילדים ומבוגרים מאובחנים ברמות שונות על הרצף האוטיסטי. ישנם טיפולים גופניים שונים וטיפולים ב"גירוי מוחי" (נוירו־פידבק וביו־פידבק) היכולים לקדם מאוד ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה אם מתחילים את ההתערבות הטיפולית בשלב מוקדם. טיפולים אלה מתייחסים לפן המוטורי, התחושתי, לבעיות הרגשיות והנפשיות איתן מתמודד הילד.

במסגרת הטיפולים הרגשיים, ישנן גישות שונות – הקונבנציונליות יותר כוללות גישות פסיכולוגיות, התנהגותיות או קוגניטיביות התנהגותיות (CBT) המציעות טיפולי בית, טיפולים אישיים או קבוצתיים ולפעמים גם שילוב של תרופות המיועדות להרגעה של תוקפנות או חרדה.

קיימות שיטות נוספות המערבות קלינאית תקשורת לשיפור התקשורת המילולית של הילד, ריפוי בעיסוק לפיתוח מיומנויות מוטוריות ולשיפור ההתמודדות עם קושי בוויסות החושי. אחת משיטות הטיפול הרגשי באוטיזם עושה שימוש בבעלי חיים כמו רכיבה טיפולית על סוסים, טיפול בבעלי חיים או אימוץ וטיפול בכלב.

בנוסף לטיפול הניתן לילד על הרצף האוטיסטי, גם ההורים זקוקים להדרכה. כיוון שהימצאות ילד עם ASD משפיעה על המשפחה כולה גם ההורים זקוקים לכלים כדי לדעת כיצד לסייע לילדם, על ההתמודדות המשפחתית וגם אפשרות לפרוק את הקשיים שאיתם הם מתמודדים ולקבל כלים להתנהלות טובה יותר וקלה יותר.