הכנה לכיתה א'

המדריך הישראלי להורים שרוצים לדעת הכל על מוכנות לכיתה א', כולל המלצות על אנשי מקצוע מומלצים בתחום.

הכנה לכיתה א איור

מוכנות לכיתה א': איך להבטיח שהילדים מוכנים ללימודים?

המעבר מגן חובה לכיתה א' הוא אבן דרך משמעותית בחייהם של ילדים והורים. לכן, אפשר בהחלט להבין מדוע הורים רבים רוצים לעשות הכול כדי להבטיח שהילדים יגיעו ערוכים ומוכנים לאירוע החשוב.

בפועל, לא תמיד ברור איך ניתן להעריך בצורה מספקת את המוכנות של ילדינו למסגרת החינוכית. האופן שבו ילדיכם יתמודדו עם המעבר הוא לא דבר שאפשר לצפות, אך בהחלט קיימות דרכים להבטיח מעבר חלק יותר בשבילם.

כדי להבין אם יש צורך בכלים כמו חוג הכנה לכיתה א' או בהכנה ביתית, כדאי קודם כל לשאול את עצמכם עד כמה הילד שלכם מסתגל בקלות לסביבה חדשה – בין אם מדובר בגן חדש, טיולים בחוץ או אפילו בית של חבר או חברה.

בהמשך, כדאי לבחון האם הילדה או הילד מתמודדים עם אתגרים ייחודיים כמו הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, אתגרים התפתחותיים או לקויות למידה. אבחון דידקטי יעזור לקבל הערכה מושכלת ולגבש עמדה בנושא.

ובכל זאת חשוב לזכור – רוב הילדים מתמודדים עם אתגרים כאלו או אחרים במעבר לכיתה א' ורובם המוחלט צולחים אותם גם ללא התערבות מיוחדת כמו קורס הכנה לכיתה א'. אם בכל זאת רוצים לסייע, כדאי להכיר את כל הכלים שיכולים להבטיח נחיתה קלה יותר על ספסל הלימודים.

הכנה לכיתה א' בבית

לפני העלייה לכיתה א', ילדים לא נדרשים לקרוא ולכתוב – וכמובן שלא לדעת חשבון. עם זאת, אתם ההורים בהחלט יכולים לסייע לילדיכם במישור המנטלי. הקפידו לדבר עם הילדים על האירוע – תוך שימוש במילים חיוביות ומשמחות והימנעות ממילים שמשדרות פחד או מתח.

לכו עם ילדיכם לקנות את כל מה שצריך לבית הספר ועשו מזה יום כיף. תנו להם לבחור מוצרים בעצמם כדי להגביר את תחושת השליטה ואף בקרו בבית הספר לפני תחילת הלימודים כדי להפוך את הסביבה הזרה למוכרת.

תנו מקום גם לחששות של ילדיכם. הסבירו שזה בסדר אם קשה או עצוב להיפרד מהגננת ומההורים – והבהירו שתמיד תהיו שם בשבילם כשהם יצטרכו אתכם.

בנוסף, תוכלו לבצע ביחד פעולות שמחזקות את היכולות המוטוריות, כמו משחק עם פלסטלינה, לגו, אפייה ולישה. אפשר גם לשחק בדוקים, בקוביות ובמשחקים אחרים אשר יקלו על הילדים להחזיק את כלי הכתיבה ולשפר את הקשר בין העין ליד לקראת הלימודים בכיתה א'.

קורס הכנה לכיתה א: האם ומתי הוא נדרש?

כיום יש מגוון רחב של כלים מקצועיים שמשפרים את המוכנות של הילדים למסגרת החינוכית. סדנת הכנה לכיתה א', כמו גם קורס מוכנות לכיתה א' בהחלט עשויים לשפר את היכולות של ילדיכם לפני השינוי הדרמטי – אך כמובן שחשוב לוודא שהמסגרות האלו מותאמות לצרכים של ילדיכם ולציפיות שלכם מהן.

כדי להבין האם בכלל יש צורך בהכנה פרטנית של הילד או הילדה לכיתה א', כדאי לשוחח עם הגננת ולבחון את דעתה בנושא. גננות מנוסות, אשר רואות את הילדים בכל יום ועוקבות אחר התפתחותם, ידעו להעריך האם יש להם את הכישורים הבסיסיים שיאפשרו לצלוח את המעבר – או שמא כדאי לשקול קורס הכנה לכיתה א' או שנה נוספת בגן.

בכל מקרה, אם יש לכם ספק באשר ליכולת של ילדיכם להשתלב במסגרת החינוכית – חשוב להקשיב לכך ולהיעזר בגורם מקצועי שיסייע בהכנה נכונה. זכרו כי התקופה הזאת בחיי ילדיכם היא קריטית ומשמעותית מאוד להתפתחותם. זו תקופה שבמידה רבה תעצב את האופי שלהם ואת האופן שבו הם ינהלו את חייהם בהמשך. הכנה מקצועית עשויה לסייע בכך – על אף שכאמור, ילדים רבים יכולים להסתדר ולהצליח גם בלעדיה.

הכנה לכיתה א תמונה

סילבוס מוכנות לכיתה א

לפני ששולחים את הילד או הילדה לחוג הכנה לכיתה א', חשוב לוודא שתוכנית ההכנה מתמקדת בשלושת ההיבטים העיקריים של מוכנות לכיתה א':

חיזוק כישורים מוטוריים – בבית הספר, הילד יידרש כמובן לאחוז עיפרון, להעתיק מידע מהלוח ולשלוט בתנועות הגוף גם מחוץ לשיעורים – כשהוא משחק עם חבריו לדוגמה. את הכישורים האלו ניתן לשפר עוד לפני תחילת הלימודים, בייחוד אם מזהים קושי בולט בתחום זה.

פיתוח יכולות קוגניטיביות – אחד המדדים הטובים ביותר להצלחה בבית הספר הוא פיתוח נכון של יכולות קוגניטיביות, הכוללות בין היתר את היכולת לשבת בכיתה ולהתרכז, הזיכרון וכן בשלות שתאפשר לימוד יעיל של שפה וחשבון.

מוכנות רגשית וחברתית – בית הספר הוא לא רק מקום שבו רוכשים השכלה כמובן. זהו המרחב החשוב ביותר לפיתוח יכולות רגשיות וחברתיות. לכן, חשוב כי קורס הכנה לכיתה א' יתמקד גם בבשלות מנטלית, דחיית סיפוקים, התמודדות עם אתגרים, קבלת סמכות, הבעת רגשות, עצמאות, עבודה קבוצתית, תקשורת ועוד.

מוכנות לכיתה א': להתמקד בהתרגשות ולא בדאגה

בני אדם בכלל וילדים בפרט, נוטים לחקות באופן לא מודע את ההתנהגות ואפילו את ביטויי הרגשות של הסביבה. זה קורה בגלל מה שמכונה "נוירוני מראה" במוח, אשר ממלאים תפקיד חשוב בלמידה ובהתפתחות.

כשהורים חרדים מהמעבר של ילדיהם לכיתה א' , הם עלולים "להעביר" את החרדה גם לילדיהם. ההבנה הזאת מחדדת את החשיבות של "שינוי התפיסה" הנדרש גם להורים לקראת המעבר. כדאי לדבר על ההכנה לכיתה א' – עם הילדים, עם בני הזוג וגם עם עצמנו – תוך שימוש במילים חיוביות שמבליטות את ההתרגשות ולא את הפחד. במקום קשיים, דברו על אתגרים. במקום להסתיר בכי ופחד – דברו עליהם והאדירו את האומץ שבהתמודדות איתם.

ככל שתייצרו שיח פתוח וחיובי עם ילדיכם על התהליך – כך יגבר הסיכוי שהם ישתפו באתגרים, יפחדו פחות מהקשיים ובסופו של דבר יצלחו אותם ויצמחו בעזרתם.