הדלגה לכיתה א'

המדריך הישראלי להורים שרוצים לדעת הכל על אבחון הקפצת כיתה, כולל המלצות על אנשי מקצוע מומלצים בתחום.

הדלגה לכיתה א איור

הדלגה: מה זה אומר ומה המשמעות של ההחלטה?

השאיפה הטבעית של הורים תמיד תהיה לעזור לילדיהם לממש את מלוא הפוטנציאל שגלום בהם. אחת האפשרויות שעומדות בפני הורים לילדים בגיל הגן מהבחינה הזאת היא להקפיץ את ילדיהם לכיתה א' ובכך לדלג על שנה אחת בגן חובה.

להחלטה כזאת, מטבע הדברים, יש משמעויות רבות שחשוב לבחון בקפידה לפני שמגבשים אותה. במדריך הזה נבין איך זה עובד בדיוק, מהן הדרישות לצורך הדלגה לכיתה א' ואיך תוכלו לוודא שאתם עושים את המרב כדי לטפח את ילדיכם.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא הדלגה לכיתה א'

כששוקלים את האפשרות של הקפצת כיתה – משרד החינוך עוזר להגדיר נהלים ברורים כדי להבין האם הילד או הילדה באמת יפיקו תועלת מההחלטה. כשמדברים על הדלגה – חוזר מנכ"ל משרד החינוך מגדיר כך את הקריטריונים: הדלגה היא "הקדמת המעבר לבית הספר והכניסה לכיתה א' בעבור ילדים בעלי יכולות גבוהות מהממוצע ברוב תחומי התפתחות הילד, שתאריך לידתם הוא לא יאוחר מ-31 במרס ואמורים להיכנס בשנת הלימודים העוקבת לגן חובה".

התהליך הזה, מדגישים במשרד החינוך, מוכרח לערב כמה אנשי מקצוע שיוודאו כי מתקבלת החלטה מקצועית, שעומדת לטובת הילדה או הילד:

הגננת שמלווה את ילדיכם – מטבע הדברים, לגנן או לגננת יש היכרות מעמיקה ביותר עם הילדים, עם היכולות והאתגרים שלהם. לכן, הצוות החינוכי בגן מגבש חוות דעת בנושא, אשר תועבר לאישור המפקחת על גן הילדים. חוות הדעת תינתן גם להורים בשיחה שבה תנמק הגננת את החלטה ואת דעתה בקשר להתאמה או אי התאמה של הילדים להדלגה לכיתה א'.

פסיכולוג הגן או מנהל השירות הפסיכולוגי-חינוכי ברשות המקומית – זהו גורם המתמחה בבריאות הנפש ויבחן את הבקשה על פי כל הטפסים שמילאו הגננת וההורים. לבקשה יש לצרף גם חוות דעת של רופא ילדים שמלווה את הילד ומכיר אותו וכן הערכה של פסיכולוג חינוכי.

ועדה מקצועית בראשות מנהל השירות הפסיכולוגי-חינוכי – זהו צוות מקצועי שיבחן לעומק את פרטי הבקשה, תוך בחינת התפקוד הכללי של הילד, האתגרים שמספקת לו המסגרת החינוכית בגן והדרישות שיוצבו בפניו בכיתה א'. מטרת הוועדה היא להעריך האם אכן תפקודו של הילד גבוה מהממוצע של בני גילו והאם הוא באמת מוכן למעבר ולא עושה זאת מתוך לחץ של הסביבה שעלול להזיק לו.

הקפצת כיתה: איך ומתי להתחיל את תהליך הגשת הבקשה?

כדי לבחון האם הילדה או הילד שלכם מתאימים להדלגה לכיתה א', חשוב להתחיל את התהליך בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-1 בינואר בשנת הלימודים הנוכחית. לפני שיוצאים לדרך, קודם כל מומלץ כמובן לשוחח עם הגננת ולבקש את דעתה בנושא. מהשלב הזה היא תנחה אתכם לגבי מילוי טפסים שתצטרכו להגיש עד סוף חודש ינואר.

בתהליך הזה, כדאי להתייעץ גם עם פסיכולוגים חינוכיים אשר מכירים היטב את השלב הקריטי הזה בהתפתחות ויוכלו לספק לכם חוות דעת מקצועית וכן עצות שיעזרו לנהל את התהליך. נזכיר כי כחלק מתהליך הבקשה, תידרשו בכל מקרה לספק חוות דעת של פסיכולוג חינוכי.

הדלגה לכיתה א תמונה

אילו סימנים יכולים להעיד שהילדים מוכנים להדלגה?

האבחון שייערך לילד או לילדה לקראת ההחלטה להקפצת כיתה, יבחן בראש ובראשונה האם הרמות התפקודיות שלהם אכן גבוהות מאלו של שאר בני גילם ומצדיקות את המעבר. כמובן שאתם כהורים לא יכולים לבצע אבחון מקצועי לילדיכם, אך יש כמה סימנים שיוכלו לעזור לכם להבין לאן נושבת הרוח:

שעמום וחוסר סיפוק בגן – האם הילד מתלונן שמשעמם לו בגן ושאין לו עניין בפעילויות ובחוויות במסגרת הזאת?

מנת משכל גבוהה – האם הילד מגלה יכולות קוגניטיביות גבוהות במידה ניכרת משאר בני גילו?

מוטיבציה גבוהה ללמידה – האם הילד מביע סקרנות רבה בנושאים שונים ומרגיש שהוא לא מקבל מענה בתוכנית הלימודים של הגן?

יכולות קשב, ריכוז וארגון – האם הילד לא מתקשה להתמקד במטלות מורכבות, לשבת לאורך זמן ולשמור על סדר וארגון?

מוכנות רגשית והתמודדות עם אתגרים – האם הילד מצליח להכיל גם רגשות מורכבים כמו תסכול, כעס או מתח? האם הוא מתמודד עם קשיים בצורה בוגרת לגילו?

אבחון הדלגה לכיתה א': למי פונים ומה הקריטריונים שנבחנים?

כאמור, בתהליך בחינת הבקשה להדלגה לכיתה א', הגננת תנחה אתכם לגבי דרישות התהליך הפורמלי, אך חשוב שבמקביל תמצאו מבעוד מועד גם פסיכולוג חינוכי שילווה אתכם ויספק חוות דעת מקצועית.

הערכה פסיכולוגית לילד כוללת בראש ובראשונה שיחה מקיפה עם ההורים, שבה משתפים בכל המידע הדרוש לצורך גיבוש ההחלטה – רקע התפתחותי, היסטוריה רפואית, אופן ההשתלבות במסגרות חינוכיות וחשוב מכל – הסיבה לרצון לדלג על שנה בגן חובה.

לאחר מכן, הילדה או הילד יעברו סדרה של מבחנים שמתאימים לגילם ולמצבם כמובן, וכוללים מטלות לא פורמליות, תצפית על התנהגותם ובחינה מעמיקה של ההתנהגות והתגובות להתמודדות עם קשיים והצלחות. בתהליך הזה נדרש לבדוק גם אם הילדים יכולים לשבת ולהתרכז למשך זמן רב – דבר שלא נחשב מובן מאליו לילדים בגיל הגן. אם הם אכן יעמדו בכל הקריטריונים לצורך הדלגה לכיתה א', תגובש המלצה שתועבר לבחינה אצל הגורמים הרלוונטיים.

במסלול הזה, חשוב כמובן לעשות הכול כדי להבטיח כי הדיונים וההחלטות על עתידם של ילדיכם מתבצעים במקצועיות ותוך שטובתם האישית גוברת על הרצון והציפיות של ההורים והסביבה מהם.