הפרעת תקשורת חברתית - SCD

המדריך הישראלי להורים שרוצים לדעת הכל על טיפול בבעיות תקשורת אצל ילדים או מבוגרים, כולל המלצות על אנשי מקצוע מומלצים בתחום.

הפרעת תקשורת חברתית SCD איור

SCD: מה זה הפרעה בתקשורת חברתית?

הפרעת תקשורת חברתית (Social communication disorder) היא הגדרה ללקות המאופיינת בקושי להבין תקשורת חברתית על צורותיה המילוליות והלא מילוליות, לתקשר בחופשיות, להביע את הרצון והכוונה באופן יעיל.

הפרעות תקשורת מסוג SCD קיימות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, אך ניתן לאבחן אותן כבר בגיל הרך.

הפרעה חברתית תקשורתית: כיצד מתבטא הקושי?

העולם שלנו כולל סוגים שונים של תקשורת בין בני אדם, מחוות, הבעות פנים, שיחות, שימוש בהומור, היכרויות ותגובות – והם דומים לא רק בין בני אותו עַם אלא מאפיינים את רוב התרבויות ברחבי העולם.

היכולת להבין זה את זה באופן מילולי אך גם בשימוש בסימנים והבעות היא חלק מתקשורת בעולם העבודה, בין חברים ובין זרים.

מהם התסמינים המאפיינים SCD?

התסמינים האופייניים להפרעת SCD כוללים קושי בשימוש בשפה המדוברת והכתובה ורכישתה, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות ותקשורתיות ויכולת ניהול אינטראקציה באופן המקובל. כיוון שהסובלים מבעיות תקשורת אינם מצליחים תמיד להבין את כוונת הדובר, הם עלולים לפספס את הדברים הנאמרים, להבינם באופן שגוי ולהגיב באופן לא צפוי.

כשאדם פוגש חבר ותיק שלא ראה זמן רב הבעות הפנים והיחס יהיו שונים מאשר היחס לחבר לעבודה שאותו אדם פוגש יום־יום במסדרון. השיתוף והפתיחות עם אדם קרוב אינם דומים לשיחה אקראית עם אדם זר בתור לקופת חולים.

כשמדובר בילדים, קיים סדר במהלך השיעורים ויש דרך מסוימת לפנות כדי לענות על שאלה, כללי התנהגות וביטוי, ובמהלך משחקים בגן יש תור שצריך לשמור עליו וכללים הקשורים לניהול שיח שיש להתחשב בהם.

כל אלה הם מאפיינים של תקשורת בין אנשים, אבל למי שיש הפרעה בתקשורת חברתית, צורות ביטוי אלה לא תמיד ברורות מאליהן. התוצאה היא קושי חברתי, תעסוקתי ולימודי, שכן אנשים נוטים להתרחק ממי שאינו פועל על פי הקודים הקיימים ומתנהג באופן שונה.

מבוגרים וילדים המאובחנים עם הפרעת תקשורת נוטים להשתמש בתנועות גוף שלא תואמות את המקובל, ומתקשים להתאים את תגובותיהם לשותפים האחרים לשיח או למעברים בין נושאים בשיחה. הקשיים הבולטים לבעלי אבחון SCD הם ביכולת להבין תקשורת מורכבת יותר הנמצאת מאחורי המובן מאליו כמו דימויים, ציניות והומור.

השכיחות של לקות תקשורתית בישראל

על פי מחקרים שנעשו בשנים באחרונות, נמצא כי כ־8% מהילדים בגילאי הגן מתמודדים עם לקות תקשורתית ברמה כלשהי, וכי בנות חשופות לכך יותר מבנים.

אף על פי שהגורמים לקשיי תקשורת אינם ידועים, חוקרים סבורים כי קיים מרכיב גנטי הקשור להפרעות על הרצף האוטיסטי וסוגי לקויות למידה היכולים לגרום לבעיות תקשורת.

הפרעת תקשורת חברתית SCD תמונה

אבחון הפרעת תקשורת על פי קריטריונים מקצועיים

אף על פי שיש מאפיינים דומים בין SCD ובין קשיים על הרצף האוטיסטי, בעיית תקשורת אינה אוטיזם ולא מאובחנת כ-ASD. מדריך האבחנות הפסיכיאטרי המעודכן (DSM-5) הגדיר את ההפרעה כליקוי בשימושי השפה המתבטא בבעיות בביטוי ובהבנה של הנאמר בהקשר החברתי תקשורתי.

בעיות תקשורת אצל ילדים מתגלות בדרך כלל כבר בגיל הרך כשההורים והצוות החינוכי בגן שמים לב לקשיים בהבנת ההקשרים התקשורתיים ואופן הביטוי. יש מקרים שבהם התסמינים של קשיים בתקשורת יופיעו בגיל מאוחר יותר, שכן ככל שהילד גדל נדרשת ממנו מיומנות תקשורתית רבה יותר והלקות החברתית הופכת ברורה יותר.

אם הילד אינו מקבל טיפול וסיוע בילדותו, בעיות תקשורת אצל מבוגרים אינן חולפות והן עלולות ליצור קושי משמעותי בקשרים הבין־אישיים ובאפשרויות התעסוקה.

אבחון בעיות תקשורת אצל ילדים וגם אצל מבוגרים אינו פשוט, שכן התסמינים יכולים להיות מקושרים גם להפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי, אך ישנם שינויים בין שני הסוגים. לסובלים מהפרעת תקשורת חברתית אין תנועתיות מסורבלת, אין קיבעון בתחביבים, אין התנהגויות החוזרות על עצמן, היצמדות לשגרה מסוימת או רגישות חושית. לכן במקרה של חשד להפרעת SCD, אבחנה מקצועית תקבע את ההגדרה המדויקת.

כדי לקבל אבחון תקשורת מקצועי של SCD, על הילדים להיפגש עם פסיכולוג קליני וקלינאית תקשורת כדי להעריך אם הם עונים על הקריטריונים של SCD המצוינים במדריך האבחנות הפסיכיאטרי (DSM-5). ישנם מקרים שבהם הפרעת התקשורת הראשונית מתבטאת באופן מסוים והפרעת תקשורת משנית קיימת בתחום נוסף אך ברמה פחותה בהרבה, והיחס בין השתיים משתנה מאדם לאדם.

התמודדות עם בעיות תקשורת אצל ילדים או מבוגרים

השפה היא רק מרכיב אחד מדרכי התקשורת בין בני אדם, ורוב ההתנהלות כוללת הבעות וביטויים פיזיים המעידים על קשרים.

ילדים ואנשים המתמודדים עם הפרעות בתקשורת צריכים ללמוד את השפה הלא מילולית ואת הכוונות שעומדות מאחוריה כחלק מתקשורת סביבתית. באופן זה ילדים יוכלו לתקשר עם חבריהם ולא להישאר בצד, ומבוגרים יוכלו לנהל חיים זוגיים וחיים פעילים.

דרכי טיפול בבעיות תקשורת

מגוון התסמינים והשילוב ביניהם שונה אצל כל אחד מהמאובחנים עם הפרעת SCD, ולכן אין טיפול אחד ספציפי המתאים לכולם. יש שיטות שונות של טיפולים ולכל אחד ולכל גיל נדרשת התאמה פרטנית. ככלל, ככל שהטיפול יתחיל בשלב מוקדם יותר של הילדות, היכולת לקבל כלים ולשנות התנהגות תהיה טובה ויעילה יותר ותמנע נזקים עקיפים.

הטיפולים לבעיות תקשורת ניתנים על ידי אנשי מקצוע ממגוון תחומים, בהם פסיכותרפיסטים וקלינאי תקשורת. גורמי מקצוע אלו מתמחים בהקניית כלי התמודדות, חשיבה חברתית וכישורים תקשורתיים. עם הזמן והתרגול ניתן לשפר את ההתנהלות, להעלות את התפקוד הלימודי שנפגע, ולקבל סיוע של חינוך מיוחד, תמיכה לימודית וטיפולים שונים.

על פי הקריטריונים של הביטוח הלאומי, המאובחנים ב-SCD אינם זכאים לקצבה ואינם מוכרים כבעלי נכות, אך הם זכאים לטיפולים פרא־רפואיים.

הטיפולים יכולים להיות במסגרת קבוצתית, פרטנית או במהלך הדרכת הורים, תוך תרגול יום־יומי של טכניקות חברתיות עם בני אותו גיל. טיפול רגשי לבעיות תקשורת יסייע לילד ולבני משפחתו לנהל שגרת חיים טובה יותר ויספק לילד כלים להמשך חייו הבוגרים.

אנשי מקצוע מומלצים בתחום הפרעת תקשורת חברתית (SCD)